Hvad er Osteopati?

Ordet Osteon er græsk og betyder knogle eller ben og Patos er ligeledes græsk og betyder lidelse.

Manuel Medicin
Osteopati er en videnskab også kaldet for manuel medicin. Osteopatien kombinerer viden om anatomi, fysiologi, biomekanik, neurologi, patologi (Sygdomslære), embryologi (fosterlære) og organlære.

Med osteopati behandles der udelukkende med hænderne uden brug af instrumenter eller nåle. Der bliver benyttet mange forskellige teknikker så som, ledmobilisering, muscle energy techniques (MET) kranio-sacral terapi, etc.

Hvad kan Osteopati?
Osteopati er i stand til at diagnosticere, hvordan de forskellige systemer i kroppen påvirker hinanden, og herved lokalisere præcis, hvor hovedproblemet ligger. Dette gør osteopati til en uhyre effektiv behandlingsform, fordi den fokuserer på behandling af årsagen i stedet for symptombehandling.

Hvad nytter det at løsne et led, hvis de strukturer der omgiver leddet stadig sidder og spænder, eller hvis årsagen til at leddet giver problemer, ligger et helt andet sted?. En osteopat er trænet i at behandle helheden af problemet samt finde de dybereliggende årsager. Herved opstår holdbare resultater og ikke midlertidige løsninger.

Hvad gør Osteopati?
Med Osteopati genoprettes balancen mellem kroppens forskellige systemer, herunder muskel- og skeletsystemmet, kraniosakralsystemet, bindevævssystemet, kredsløbssystemet og organsystemet.

Hvor stammer Osteopati fra?
Osteopati stammer fra USA, og blev udviklet af Dr. Andrew Taylor Still i midten af det 19 århundrede. Still var på daværende tidspunkt stærkt utilfreds med lægernes manglende evne til at diagnosticere, og på baggrund af dette udviklede han sit eget system til at diagnosticere og behandle. Dette blev efter flere års udvikling til Osteopati.

Lægerne i vore dage er heldigvis rigtig dygtige til at diagnosticere patienternes problemer og i kraft af vores tætte samarbejde med lægerne resulterer dette ofte i en langt mere effektiv behandling af mange problemer.

Kiropraktik har sin oprindelse i osteopati, idet kiropraktikkens grundlægger var en af Dr. Andrew Taylor Stills tidligere elever. Han grundlagde kiropraktikken ud fra osteopatiens teknikker.

Hvordan bliver man Osteopat?
I Danmark bliver man osteopat ved at læse ved The International Academy of Osteopathy (IAO). Skolen har eksisteret i København siden 2000. Adgangskrav er uddannelse som fysioterapeut eller læge.