Som skrevet på forsiden, så ligger den store forskel på fysioterapi og osteopati i behandlingstilgangen.

Fysioterapeuter tager ofte udgangspunkt i det lokale, og prøver at dæmpe de lokale smerter vha. Udspænding, massage, øvelser, genoptræningsprogram, ultralyd, laser, shockwave osv. Alle disse behandlingstyper virker somregel smertelindrende, og i nogle tilfælde dæmper eller fjerner de smerterne et stykke tid. Disse typer behandlinger  fjerner ikke altid årsagen til symptomerne, hvilket gør at mange ofte får tilbagevendende problemer, og aldrig bliver smertefri.

Vi har på Causaklinikken en osteopatisk tilgang til problemet. Vi vil også tage udgangspunkt i det lokale, og finde ud af hvilken/hvilke strukturer giver den kendte smerte. Herefter gør vi brug af vores viden omkring kroppens kompeseringsmuligheder. Herved kan vi lokalisere hvor den virkelige årsag til smerterne ligger.

en fysioterapeut gør ofte patienten aktiv i behandlingen via øvelser. Vi erfarer ofte at hvis patienten bliver stillet overfor en bunke øvelser til at starte med, så får de dem ikke lavet, og behandligen kan ende med at blive knap så effektiv. Det er på ingen måde forkert med øvelser, men vi erfarer at der oftest er en ubalance i kroppens funktion der skal rettes, før man påbegynder den egentlige genoptræning.

På Causaklinikken undersøger, diagnosticerer og behandler vi årsagen til smerterne først. Herefter er det altid på sin plads at træne de lokale muskler op igen. Det er en fysioterapeut rigtig god til, og det er på denne måde at vi ønsker at arbejde sammen med andre fysioterapeuter, for i sidste ende at gøre patienten smertefri.